Pinterest stuurt nu meer verkeer naar sites dan Twitter

09-03-2012 11:36

 

source : https://twittermania.nl

 

Het nieuwe sociale netwerk Pinterest.com dat de laatste weken-maand aan een enorme opmars is begonnen heeft nu al Twitter ingehaald als belangrijkste referer van bezoekers naar websites heeft Shareaholic bekend gemaakt. In februari werd al bekend dat Pinterest meer verkeer stuurde naar websites dan Google+, YouTube en LinkedIn gezamenlijk bij elkaar opgeteld (!), maar de site laat Facebook en Stumble Upon nog wel voor zich. Google search en direct verkeer staan daar (natuurlijk) ook nog boven.

Voor wie Pinterest nog niet kent; Pinterest is een site waar je afbeeldingen kunt ‘pinnen’ die op andere sites staan. Die afbeeldingen kun je groeperen in ‘Boards’ met een gemeenschappelijk thema. Anderen kunnen je op Pinterest ook volgen, daarbij kunnen ze kiezen of ze ‘helemaal’ volgen, of dat ze alleen een bepaald board volgen. Ze kunnen ook reageren op je pins of ze herpinnen.

In de praktijk werkt dat dus ongeveer als volgt. Mijn Pinterest pagina bevat een aantal boards met als titels:Shoe Style (schoenen), Watches (horloges), Macs I have had (Macs die ik ooit gehad heb of nog heb) en vanmorgen heb ik als test ook een board Twittermania aangemaakt.

Pinterest blijkt volgens de laatste berichten vooral een netwerk te zijn waar vrouwen op actief zijn. Wellicht omdat de site als eerste aanhang trok uit de hoek van mode en accesoires. Mannen kunnen namelijk ook gewoon boards maken van auto’s, motoren en bijvoorbeeld vishengels om maar eens een cliche te gebruiken. Overigens is Pinterest nog steeds op ‘invite only’, dus des te opmerkelijker dat het platform nu al Twitter heeft ingehaald als grootste verwijzer.

Shareolic meet doorlopend het verkeer dat 200.000 publishers komt en hoe. Maandelijks hebben we het dan over maar liefst 270.000.000 unieke bezoekers die gevolgd worden.

 

In januari was Twitter nog verantwoordelijk voor .88% van het verkeer en Pinterest .85%; maar een maand later is dat al omgedraaid naar respectievelijk .82% en 1.05%!

Waarom dit belangrijk is? Omdat veel bedrijven, organisaties of instellingen, maar ook privé personen Twitter inzetten om verkeer naar hun websites te trekken en die zullen nu dus ook moeten gaan kijken of en hoe ze Pinterest gaan gebruiken. Had ik al gezegd dat Pinterest dit bereikt heeft op basis van invite only? (Ja, dat weet ik) Het behoeft niet erg veel fantasie om te bedenken dat als het platform staks ook voor het grote publiek opent dat dat dan vele malen hoger zal worden.

Omdat dit veelal om Amrikaanse sites gaat keek ik ook even naar onze eigen stats. In januari staat pinterest nog helemaal niet in onze stats als verwijzende site en in februari staat de site op plaats 20. Dat is een behoorlijk indrukwekkende binnenkomst. In maart bezet de site tot nu plaats 13, dus wederom een stijging. Ik ben benieuwd hoe dit onder invloed van mijn Twittermania board gaat veranderen de komende tijd.